sv

DE FYRA VINDARNAS VITTNESBÖRD

28.12.2011

Text: Isabella Stenmark.. Chalmers Kårtidningen Tofsen, 2011-01-31. (Texten är i ett temanummer om "väderstreck" )

Under 1700-talet skeppades vackra tyger, exklusivt porslin och doftande kryddor till Göteborg från Asien. Göteborgs hamn blev sätet för en blomstrande handel, men också en plats där kulturer möttes. Idag är det ett minne blott, liksom de under 60-talet vinstgivande varven. År 1994 fick konstnären Torsten Jurell förfrågan om att utsmycka två bärande bryggpålar längs kajpromenaden på Norra Älvstranden. Han tog sig an uppdraget med avsikt att skapa något som kunde påminna om den mötesplats för kulturer som Göteborgs hamn en gång var.

Den som tagit sig tid att promenera längs den sju kilometer långa kajpromenaden på Norra Älvstranden kan inte ha undgått att notera att den präglas av konst. Strax bortom Sannegårdshamnen i västlig riktning, finns fyra stycken träskulpturer, utplacerade i par på två olika bryggor längs kajen. De utmärker sig med sina feminina drag, och vackra, klara färger mot den isgrå älven i bakgrunden. Vad som är än mer intrikant är träskulpturernas namn, Nordan och Sunnan samt Östan och Västan.

Träskulpturerna skapades av Torsten Jurell, en man i sina bästa år som varit yrkesverksam som konstnär i hela sitt liv. År 1994, i samband med att Eriksbergsområdet gjordes i ordning, fick Jurell en förfrågan om att utsmycka de övre delarna av två bärande bryggpålar. När bryggan byggdes hade man nämligen låtit bli att kapa av de bärande bryggpålarna på ovansidan av bryggan. Jurell fick fria händer och om resultatet mot all förmodan inte skulle bli lyckat kunde den uppstickande delen av de bärande bryggpålarna bara kapas av.

"Min tanke var så här: När jag var liten och ända upp i sena tonåren så var ju Göteborgs hamn en levande port till fjärran länder. Allas dröm var ju att bli sjöman och komma till Zanzibar och Jamaica och sådana länder." berättar Jurell. Därför bestämde han sig för att återskapa lite av sjöfararkonsten, galjonsfigurer och tatueringar, som skulle kunna påminna om hamnens historia och betydelse.

Resultatet av Jurells arbete blev gestaltningen av Nordan- och Sunnanvinden. De två träskulpturerna skiljer sig från varandra precis som vindarna. Sunnan karaktäriseras av röda, varma toner till skillnad från Nordan som karaktäriseras av blå, kalla nyanser. Konstverken blev mycket lyckade och året därpå gjorde Jurell två stycken till, nämligen Östan- och Västanvinden. Även dessa två skulpturer skiljer sig åt. När jag tittar på dem tycker jag mig ana att Östan har något mer asiatiska drag.

När Jurell skapade Sunnan och Nordan hade han ännu inte upptäckt den konkava formens betydelse när man reducerar fram en bild. Detta bemästrade dock Jurell då han påbörjade arbetet med Östan och Västan, varför dessa två har konkava ansikten, vilket Sunnan och Nordan inte har.

Jurell har lyckats gestalta något exotiskt hos alla vindarna, och de vittnar verkligen om den mötesplats Göteborgs hamn en gång var. Kanske är det därför de har blivit så uppskattade, för att de sticker ut och inte liknar den konst vi är vana att se på våra breddgrader. När jag frågade om han inspirerades av totempålar när han skapade sina träskulpturer fick jag ett utförligt svar: "Jag tycker inte alls att det är konstigt att man associerar så, för de flesta har inte sett så mycket konst i trä på det här viset från andra delar av världen. Om du tittar på bildkonst från Nya Zeeland och Oceanien så kommer du se liknande [skulpturer] och det är inga totempålar. Det är helt enkelt så att skulpturerna tar sig en sådan här form. Om du bara har ett arbetsstycke som inte kan expandera, om du inte limmar på grejer, så är det helt enkelt så att du reducerar fram en bild. Det är precis på det viset som totempålar är gjorda och på det här viset har jag också jobbat."

De fyra vindarna är alltså inga avbildade totempålar men de har arbetats fram med hjälp av liknande tekniker med den konkava formen i fokus. Enligt mig är Jurells konstverk en fröjd för ögat och höjdpunkten under kajpromenaden. Min enda invändning skulle vara att träskulpturerna inte står i rätt väderstreck, men som Jurell själv sa, "det är konstnärens frihet".

Är du intresserad av att se mer av Torsten Jurells konst så kommer han att ha en utställning på Röhsska museet under hösten 2011.